Czym jest zespół Aspergera? Objawy zespołu Aspergera u dzieci i dorosłych.
Weronika Babiec

Zespół Aspergera – objawy, diagnoza u dzieci i dorosłych. Zaburzenie ze spektrum autyzmu

Zespół Aspergera to zaburzenie neurorozwojowe nazywane potocznie łagodniejszą formą autyzmu. Zgodnie ze statystykami dotyczy nawet 4% osób na świecie, a jego objawy mogą różnić się w zależności od indywidualnego przypadku. Jak objawia się zespół Aspergera u dzieci i dorosłych? Jakiego wsparcia potrzebują osoby z tym zaburzeniem?

  1. Co to jest zespół Aspergera?
  2. Zespół Aspergera a autyzm
  3. Zespół Aspergera – objawy u dzieci
  4. Objawy zespołu Aspergera u dorosłych
  5. Przyczyny zespołu Aspergera
  6. Proces diagnozy zespołu Aspergera – badania, testy
  7. Metody terapeutyczne dla osób z zespołem Aspergera
  8. Życie ludzi z zespołem Aspergera

Co to jest zespół Aspergera?

Zespół Aspergera został po raz pierwszy opisany w 1944 roku przez austriackiego psychiatrę Hansa Aspergera. Lekarz opublikował wtedy pracę pt. „Psychopatia autystyczna okresu dzieciństwa”, w której opisywał charakterystykę nieprawidłowo rozwijającego się dziecka. Jego prace zostały jednak spopularyzowane dopiero 30 lat później przez Lornę Wing. Po raz pierwszy użyła ona terminu zespół Aspergera i wyodrębniła charakterystyczne cechy dla tego zespołu:

  • brak empatii,
  • niewłaściwe interakcje społeczne,
  • rytualistyczna mowa,
  • słaba umiejętność komunikacji werbalnej,
  • ograniczone zainteresowania i aktywność,
  • słaba koordynacja ruchowa,
  • zamiłowanie do zachowania rutyny,
  • brak znacznego opóźnienia w rozwoju mowy,
  • brak opóźnienia w rozwoju poznawczym.

Obecnie obowiązująca w Polsce Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD-10) opisuje kryteria diagnostyczne zespołu Aspergera w poniższy sposób:

  1. Brak istotnie klinicznego opóźnienia w rozwoju mowy oraz w zakresie funkcji poznawczych
  2. Zaobserwowanie co najmniej 2 z poniższych objawów w zakresie relacji społecznych:
  • zaburzony kontakt wzrokowy, np. niedostateczne utrzymywanie kontaktu wzrokowego,
  • trudności w utrzymywaniu relacji rówieśniczych,
  • brak empatii, trudności w reagowaniu na emocje innych osób,
  • brak spontanicznej potrzeby dzielenia radości z innymi.

3. Przejawianie nasilonych, powtarzających się stereotypowych wzorców zachowań, zainteresowań i aktywności przejawiających się w co najmniej jednym z poniższych objawów:

  • pochłonięcie jednym lub liczniejszymi zainteresowaniami,
  • przywiązanie do rytuałów,
  • powtarzające się manieryzmy ruchowe, np. stukanie palcami,
  • koncentracja na cząstkowych lub niefunkcjonalnych elementach przedmiotów służących do zabawy.

Choć w Polsce nadal obowiązuje klasyfikacja ICD-10, wprowadzono już nową klasyfikację ICD-11, w której zrezygnowano z terminu zespół Aspergera. W zamian w ICD-11 uwzględniono nową kategorię pod nazwą „zaburzenia ze spektrum autyzmu”. Nie oznacza to natomiast, że zespół Aspergera nie istnieje, zmiana dotyczy wyłącznie nazewnictwa. W DSM-5, podobnie jak w ICD-11, już kilka lat temu zrezygnowano z terminu zespół Aspergera, który został włączony do kategorii zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Czy zespół Aspergera to jednostka chorobowa?

Chociaż obecnie zrezygnowano z nazwy zespół Aspergera, to przez wiele lat znajdował się on w Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych. Zespół Aspergera nie jest jednak uznawany za chorobę, ale za zaburzenie neurorozwojowe, które powoduje, że osoby z zespołem Aspergera funkcjonują po prostu inaczej, bo cechują się innym sposobem działania mózgu.

Zespół Aspergera a autyzm

Zgodnie z ICD-10 autyzm to całościowe zaburzenie rozwojowe charakteryzujące się nieprawidłowym i/lub upośledzonym rozwojem pojawiającym się przed 3. rokiem życia. Kryteria diagnostyczne autyzmu mówią o 3 obszarach, w których zauważane są nieprawidłowości, tj. interakcje społeczne, komunikacja oraz ograniczone, powtarzające się emocje.

Zespół Aspergera z kolei uznawany jest za łagodniejszą formę autyzmu. W jego przypadku nie obserwuje się nieprawidłowości w zakresie zdolności językowych, w autyzmie zaś często tak. Ponadto osoby z zespołem Aspergera – podobnie jak osoby z diagnozą spektrum autyzmu – mogą mieć trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z innymi, niemniej jednak wykazują większe zainteresowanie nawiązywaniem takich relacji.

Zespół Aspergera – objawy u dzieci

Pierwsze objawy zespołu Aspergera można zaobserwować już we wczesnym dzieciństwie. Wśród nich wymienia się m.in. niechęć do przytulania, słaby kontakt wzrokowy oraz zbyt słabą lub nadmierną reakcję na bodźce.

Do charakterystycznych objawów zespołu Aspergera w przypadku dzieci możemy zaliczyć:

  • zmniejszoną umiejętność do interpretowania emocji innych osób,
  • trudności z wyrażaniem emocji,
  • brak umiejętności pracy w grupie,
  • powtarzalne, rutynowe zachowania,
  • poświęcanie dużej ilości czasu na swoje zainteresowania, które zazwyczaj są nietypowe dla wieku,
  • posługiwanie się nienaturalnym językiem, najczęściej język ten jest zbyt dojrzały jak na wiek dziecka,
  • trudności z akceptowaniem zmian, przywiązanie do rutyny,
  • lepsze odnajdywanie się w grupie dorosłych niż wśród rówieśników,
  • trudności z zachowaniem się adekwatnie do sytuacji. 

U osób z zespołem Aspergera niekiedy obserwowane są niespecyficzne objawy, takie jak np. ponadprzeciętna pamięć, ponadprzeciętna wiedza z jakiejś dziedziny, łatwość przyswajania nowych (często trudnych dla rówieśników) informacji.

Objawy zespołu Aspergera u dorosłych

Zespół Aspergera nie przemija wraz z wiekiem, jest więc nieuleczalny. To, jak będą funkcjonować osoby dorosłe z zespołem Aspergera, zależy w znacznej mierze od nasilenia ich objawów, wpływu symptomów na codzienne funkcjonowanie oraz od tego, czy w razie potrzeby zostały objęte odpowiednim wsparciem terapeutycznym. Jednak by zrozumieć przyczyny swoich problemów, konieczna jest diagnoza, czyli rozpoznanie zespołu Aspergera.

Objawy u dorosłych z zespołem Aspergera dotyczą trudności w nawiązywaniu kontaktu, w utrzymywaniu rozmowy, w posiadaniu satysfakcjonujących relacji z innymi. Zazwyczaj osoby z zespołem Aspergera w dorosłości mają niewielkie grono znajomych. Nie lubią zmian i preferują rutynę.

Zespół Aspergera u osób dorosłych wiąże się z problemem ze zrozumieniem sarkazmu, ironii czy metafory. Najczęściej rozumieją je dosłownie, co może powodować pewne nieprawidłowości w komunikacji. Osoby żyjące z tym zaburzeniem mogą również przejawiać zmniejszoną zdolność do rozumienia własnych emocji i panowania nad nimi, co może skutkować frustracją lub agresją.

Ponadto osoby z zespołem Aspergera zazwyczaj wyróżniają się ponadprzeciętną zdolnością do skupiania uwagi na danym temacie czy zadaniu. Mają nietypowe, wyspecjalizowane zainteresowania, np. w zakresie ścisłej wiedzy, techniki itd., przez co bywają uważani za geniuszy.

PIŁKI REHABILITACYJNE

ZATYCZKI DO USZU

PREPARATY NA SEN

Przyczyny zespołu Aspergera

Pomimo wielu lat badań przyczyny zespołu Aspergera nie zostały do końca poznane. Obecnie naukowcy za przyczyny wystąpienia zespołu Aspergera najczęściej podają m.in.:

  • czynniki genetyczne,
  • płeć (ZA częściej diagnozowany jest u chłopców),
  • narażenie na toksyczne substancje w okresie ciąży/porodu,
  • przedwczesne narodziny,
  • poporodowe infekcje wirusowe.

Proces diagnozy zespołu Aspergera – badania, testy

Diagnoza zespołu Aspergera to wieloetapowy proces, który przeprowadzany jest przez psychologów-diagnostów i/lub psychiatrów. W celu zdiagnozowania zespołu Aspergera specjaliści opierają się przede wszystkim na wywiadzie z rodzicami, obserwacji dziecka oraz zebraniu ewentualnych opinii nauczycieli lub innych osób mających na co dzień kontakt z dzieckiem.

W diagnostyce zespołu Aspergera i autyzmu wykorzystuje się także psychologiczne narzędzia diagnostyczne, w szczególności ADOS-2 (ang. Autism Diagnosis Observation Schedule), czyli protokół obserwacji objawów autyzmu. Badanie z wykorzystaniem ADOS-2 polega na obserwacji dziecka w trakcie wybieranych przez diagnostę różnego rodzaju czynności dostosowanych do wieku dziecka. Dopiero na podstawie szczegółowo przeprowadzonego badania diagnosta stawia diagnozę i we współpracy z innymi specjalistami proponuje indywidualną ścieżkę postępowania.

Metody terapeutyczne dla osób z zespołem Aspergera

Terapia zaburzeń ze spektrum autyzmu, w tym zespołu Aspergera, obejmuje przede wszystkim terapię behawioralną, która koncentruje się na zmianie zachowań dziecka poprzez zastosowanie techniki pozytywnych wzmocnień. Terapia ma na celu redukcję niepożądanych zachowań i zastąpienie ich takimi, które służą pacjentom. W przypadku zespołu Aspergera wykorzystuje się również trening umiejętności społecznych, terapię kognitywną oraz psychoedukację.

Często ze wsparcia psychologicznego korzystają również rodzice dzieci z autyzmem, by zapewnić im właściwą opiekę i warunki do rozwoju, a także lepiej rozumieć objawy zaburzenia.

Z kolei dorosłym oraz nastolatkom z zespołem Aspergera zaleca się psychoterapię poznawczo-behawioralną, która polega na nauce identyfikowania i zmiany negatywnych myśli oraz nieadaptacyjnych zachowań, pomaga lepiej zrozumieć własne emocje i emocje innych osób. Terapia skupia się również na nauce budowania i utrzymywania relacji społecznych, a także na nabyciu odpowiednich strategii radzenia sobie z objawami.

Życie ludzi z zespołem Aspergera

Osoby z zespołem Aspergera mogą zmagać się z wieloma trudnościami w różnych dziedzinach życia, warto jednak pamiętać, że ogromnym i skutecznym wsparciem jest psychoterapia. Może ona pomóc osobie z zespołem Aspergera wieść satysfakcjonujące życie.

Zespół Aspergera – wyzwania i możliwości

Dzieci z zespołem Aspergera ze względu na trudności w rozumieniu emocji i zachowań innych osób oraz trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji mogą być bardziej narażone na ryzyko wycofania i izolacji od rówieśników. Badania pokazują również, że osoby z tym zaburzeniem rozwojowym mogą mieć wyższe ryzyko innych problemów natury psychicznej, w tym depresji, zaburzeń lękowych, zaburzeń odżywiania, zaburzeń zachowania oraz zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych.

Otrzymanie prawidłowej diagnozy i odpowiednie wsparcie terapeutyczne jest więc bardzo ważne, gdy objawy zespołu Aspergera utrudniają codzienne funkcjonowanie.

Osoby z zespołem Aspergera już od najmłodszych lat mogą przejawiać deficyty w kontekście relacji społecznych, takie jak m.in. nieadekwatne zachowania w kontaktach z innymi, trudności z inicjowaniem kontaktów rówieśniczych, trudności w prawidłowym interpretowaniu emocji innych, brak empatii, nieadekwatne reakcje emocjonalne.

Ponadto osoby z zespołem Aspergera często mają nietypowe, nieadekwatne do wieku zainteresowania, które odpowiednio wykorzystane mogą przynieść duży sukces w życiu zawodowym. Ważne jest natomiast znalezienie odpowiedniego środowiska pracy, które ma jasną strukturę organizacyjną. Wszystko to ułatwia osobom z zespołem Aspergera dostosowanie się do miejsca pracy i pełniejsze wykorzystanie swojego potencjału.

  1. O. Beck i in., Zespół Aspergera, „Journal of Education Health and Sport” 2016, 6(7).
  2. A. Sławińska, Zespół Aspergera u osób dorosłych – zbieżność z innymi zaburzeniami, zaburzenia współwystępujące i problemy towarzyszące, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 2014, 14 (4).
  3. B. Skawina, Autyzm i zespół Aspergera. Objawy, przyczyny, diagnoza i współczesne metody terapeutyczne, Nová sociálna edukácia človeka V. Medzinárodná interdisciplinárna vedecká konferencia, Prešov, 7. 11. 2016.
  4. K. Rosińska, Możliwości zawodowe osób z zespołem Aspergera na rynku pracy, „Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2015, 3 (16).
  5. A, Bryńska, DSM-V i zaburzenia ze spektrum autyzmu – czy to koniec historii zespołu Aspergera?, [online] https://podyplomie.pl/psychiatria/17940,dsm-v-i-zaburzenia-ze-spektrum-autyzmu-czy-to-koniec-historii-zespolu-aspergera [dostęp:] 13.04.2024.
     

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • ADHD u dzieci – przyczyny, objawy, leczenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej

    ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) jest jednym z najczęstszych zaburzeń neurorozwojowych u dzieci. Do objawów pozwalających rozpoznać ADHD należą: nadpobudliwość, zaburzenia koncentracji oraz impulsywność. Nieleczone ADHD prowadzi do rozwoju problemów emocjonalnych, trudności w funkcjonowaniu społecznym, do obniżenia osiągnięć w nauce oraz do problemów w kontaktach z rówieśnikami. Jak rozpoznać to zaburzenie i jak pomóc dziecku z ADHD?

  • Dieta w zaburzeniach lękowych. Co jeść, a czego unikać przy stanach lękowych?

    Zaburzenia lękowe dotykają znaczny odsetek dorosłych i dzieci. Osoby z zaburzeniami zmagają się z przewlekłym lękiem i stresem, który często powoduje cierpienie psychiczne i znaczne upośledzenie funkcjonowania pacjentów w wielu sferach ich życia. Tymczasem odpowiednia dieta w zaburzeniach lękowych może korzystnie wpływać na zdrowie układu nerwowego i pomagać w łagodzeniu objawów zaburzeń lękowych.

  • Zaburzenia lękowe – objawy, przyczyny, leczenie

    Szacuje się, że na zaburzenia lękowe cierpi około 15-20 proc. osób – zarówno dorosłych, jak i dzieci oraz młodzieży. Ten rodzaj zaburzeń częściej dotyczy kobiet, niemniej jednak dotyka również mężczyzn. Jakie są objawy zaburzeń lękowych? Jak sobie z nimi radzić i jak wygląda leczenie?

  • ADHD wieku dorosłego – jak sprawdzić, czy masz? Jakie są objawy?

    Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, inaczej nazywany zespołem hiperkinetycznym, jest zaburzeniem charakteryzującym się stałymi wzorcami zachowań. Wzorce te składają się na trzy główne objawy: trudności z utrzymaniem skupienia uwagi, problemy z kontrolą impulsywności oraz nadmierna aktywność ruchowa. Jest to zaburzenie, które najczęściej kojarzy się z okresem dzieciństwa (szczyt rozpoznań ADHD przypada na 7. rok życia). Jednakże występowanie ADHD nie jest ograniczone tylko do dzieci. W rzeczywistości wielu dorosłych również zmaga się z tym stanem. Jak sprawdzić występowanie ADHD u osoby dorosłej? Jak sobie z nim radzić?

  • Skąd wziął się mit – szczepionki wywołują autyzm?

    Mit o szczepionce MMR, a więc przeciwko odrze, śwince i różyczce, która miała być odpowiedzialna za występowanie u dzieci autyzmu, jest uznawany za jedno z największych oszustw w historii medycyny. Jak jednak doszło do tego, że wątpliwej jakości praca naukowa, której wartość merytoryczna od początku budziła zastrzeżenia ekspertów, wywołała masowy strach przed szczepieniami?

  • Zespół Aspergera a autyzm – czy to ta sama choroba?

    Zespół Aspergera i autyzm to dwie zbliżone do siebie jednostki chorobowe. Choć pozornie przejawiają się w ten sam sposób, występują pomiędzy nimi pewne określone różnice, które należy mieć na uwadze, przystępując do diagnostyki tych chorób. 

  • Jak u dziecka rozpoznać autyzm? Przyczyny, objawy, terapia

    Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które można zdiagnozować wśród dzieci. Żeby zdiagnozować autyzm, objawy choroby muszą wystąpić do ukończenia 3. roku życia. Później mówi się już o autyzmie atypowym. Przyczyny choroby są wciąż nieznane, niemniej istnieją pewne przesłanki naukowe, dzięki którym można wskazać pewne obszary odpowiedzialne za rozwój patomechanizmu. Czy autyzmowi da się zapobiec? Czy szczepionki mogą go wywołać i jak wygląda terapia dzieci z autyzmem?

  • Antydepresanty w ciąży mogą powodować autyzm

    Farmakoterapia w czasie ciąży powinna się odbywać pod ścisłym nadzorem lekarza, by zachować zarówno matkę, jak i płód w możliwie najlepszym zdrowiu. Jak się okazuje, ta zasada dotyczy również zdrowia psychicznego i przyjmowania leków na depresję. Najnowsze badania dowodzą, że  jeden z najpopularniejszych preparatów tego typy przyjmowany podczas ciąży, fluoksetyna, może zwiększać ryzyko autyzmu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl